Monday, April 4, 2011

pondok tuan guru haji ahmad nahu - pandangan aku yang sekular

Dari apa yang aku tengok yang paling ketara teruk adalah infrastruktur la. Rasanya kebanyakan pondok dan rumah mudir tak pernah berubah berpuluh puluh tahun lamanya. Mungkin hanya menunggu masa untuk rebah ke bumi.



Ni gambar sebahagian bumbung kat rumah mudir/ruang solat/ruangmengaji (3:1). Dia punya lubang bukan takat satu dua, malah melambak. Aku terlupa tapi antara sahabat yang mai ni, ada yang pi tanya mudir tu, kalau hujan tak menitik ka air masuk kedalam, mudir tu tersenyum sahaja…..



Tengok dinding rumah mudir/ruang solat/ruang mengaji, ada setengah tu dah reput dah pun….



Pondok-pondok yang ada ni, mudir kata, kegunaan untuk pelajar memasak dan menyalin pakaian sahaja….. agak merbahaya untuk dibekalkan bekalan elektrik (safety hazard)



Susah nak cerita perasaan ni, pasai aku bukan jenis manusia yang baik, tapi ada ketenangan di sebalik segala kekurangan ni….a good time to reflect upon oneself…….mungkin sebab duduk dikelilingi ngan orang orang yang alim …..

nak baca cerita yg lagi detail refer kat blog di bawah ni

3 comments:

  1. Assalamualaikum, kenangan lama terusik.. tak sangka ada gak maklumat pondok haji mat nahu kat sini.. saya juga pernah mengaji disini.. sedih lama tak jumpa dgn teman seperjuangan.. subhanAllah

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, minta share beberapa gambar pondok pengajian saya ke facebook sy nureyzal garagesales

    ReplyDelete
  3. boleh tuan, tak jadi masalah.... taun boleh refer dekat sini juga..

    http://www.facebook.com/pages/Projek-Pembaikpulih-Pondok-Ahmad-Nahu/132695503489910?sk=wall

    ReplyDelete